Børnehaveklasse(0.kl)

En tryg og inspirerende skolestart begynder i børnehaveklassen

I børnehaveklassen lægger vi stor vægt på at skabe en tryg og rolig overgang til skolelivet. Her får barnet tid og plads til at vænne sig til den nye hverdag og nye klassekammerater i et omsorgsfuldt og rytmisk miljø.

Voksenstyrede aktiviteter ( sang, musik, kreativitet, mm) tilrettelægges med udgangspunkt i det 6-årige barns udviklingstrin med hensyn til barnets fysiske, sociale og kognitive udvikling. De boglige læringsaktiviteter som bogstæver, læsning og regning begynder først i 1.klasse.

I børnehaveklassen arbejder vi med at opbygge og udvide et grundlæggende ordforråd og styrke barnets forståelse af årstider, naturfænomener og årets rytme. Gennem sang, fortælling, leg og kreative aktiviteter bliver barnet fortroligt med de begreber og stemninger, der knytter sig til naturens skiften og årets gang.
Rim, remser og sange ledsages af bevægelse og rytme, så barnet oplever sproget med hele kroppen.

Kreativiteten understøttes gennem tegning, maling, modellering, dukketeater og teaterleg, hvor barnet får mulighed for at udtrykke sig og skabe sine egne billeder. Ugens rytme kan indeholde aktiviteter som maling, eurytmi, modellering og bagning. Årets gang markeres gennem årstidsfester, hvor børnene deltager i sang og særlige traditioner som fletning af høstkranse og fremstilling af lanterner.

Denne helhedsorienterede tilgang er grundlæggende for waldorfpædagogikken og følger barnet hele vejen gennem skoleforløbet.

I børnehaveklassen lærer barnet primært gennem efterligning. Dagen struktureres i genkendelige rytmer med skift mellem samlingsstunder – som morgensang, rim, remser og sanglege – og fri leg, hvor barnet får mulighed for at udfolde sig kreativt og socialt.

Leg er helt central for et barns udvikling – både fysisk, følelsesmæssigt, socialt og kognitivt.
Sprog: Gennem leg skaber barnet sine egne verdener, roller og historier. Det styrker forestillingsevnen og evnen til at tænke kreativt og problemløsende. 

Social læring: Når børn leger sammen, lærer de at samarbejde, forhandle, dele og løse konflikter. Legen er en naturlig arena for at udvikle empati og forståelse for andre. 

Sproglig og kommunikativ udvikling: I rollelege og samtaler med andre børn øver barnet sig i at udtrykke sig, lytte og forstå. Det styrker både ordforråd og evnen til at kommunikere. 

Motorisk udvikling: Fysisk leg som løb, klatring og dans udvikler barnets grov- og finmotorik, balance og koordination. 

Følelsesmæssig bearbejdning: Leg giver barnet mulighed for at bearbejde oplevelser, følelser og indtryk. Gennem leg kan barnet udtrykke glæde, frygt, vrede og sorg i et trygt rum.

I børnehaveklassen prioriterer vi dermed en gradvis overgang til skolen, der styrker både sociale og faglige færdigheder gennem legende og trygge aktiviteter. Dette opbygger et solidt fundament, så barnet er godt forberedt til den mere strukturerede undervisning fra 1. klasse.

Læs mere om skolen her.